On lähes vuosi Jukolanviestistä. On siis aika kirjoittaa siitä.
21:55 havahdun. Olen nukkunut pommiin, kun en kuullut
herätyskellon soittoa puolta tuntia aikaisemmin. Jukolan avauksen
sisäänmenoportilla pitäisi olla 35 minuutin, viimeistään 45 minuutin päästä ja
matkaa sinne on 2,5kilometriä, puhumattakaan unenpöpperöisyydestäni, joka vie
ajasta 10 minuuttia ennen kuin havahdun tosiasiaan. Tavarani eli juoksureppuni
lamppuviritelmineen ja geelijuomineen sekä pukeutuminen ja suihkukamojen
organisointi ovat täysin puolitiessä. Tiedättehän, ettei suunnistuskenkien
nauhoittaminenkaan teippauksineen ole nopeaa. Palaa mieleen edellinen ja ainoa
Jukolan viestin avaukseni Hakunilassa 2012, jolloin tytöt ympärillä
stressasivat lähtöön ehtimistäni. Nyt tytöt ovat jossakin kilpailualueella
menossa.
Ilmeisesti stressi- tai jännitystasoni eivät olleet kovin
korkeat, kun uni kerran maittoi. Avausosuus oli langennut minulle vain muutamaa
viikkoa aiemmin, sillä muut lyhyemmät osuudet olivat muidenkin kiinnostuksen
kohteena. Lähes kahden vuoden juoksutauko ennen 2016 kevättä polvionnettomuuden
ja -leikkauksen vuosi, ja vähintään yhtä pitkä yösuunnistustauko saivat hiukan
mietteliääksi. Olin tehnyt muutamia lyhyitä vetotreenejä, pari pidempää
juoksulenkkiä ja muuten-vaan suunnistanut kevään aikana.
![]() |
Yösuunnistusharjoituksen hämärää odottelemassa...
|
Yösuunnistustreeni
tuntui pakolliselta ja tein sen maanantai-tiistaiyönä ennen Lappee-Jukolaa.
Treeni tuli todella tarpeeseen ja yksin yöllä haasteellisella radalla jouduin
nöyrtymään ja toteamaan tasoni. Viikon aikana mm. flunssa varoitteli nurkan
takana.
Koska mieheni ja minä olimme kumpikin Jukolan viestissä ja
vielä avauksessa, päätimme olla ottamatta 4-v. tytärtä mukaan tapahtumaan.
Jukolan alusviikolla ratkaisu osoittautui sääennusteiden valossa enemmän kuin
hyväksi. Hoitajan piti päästä takaisin Turkuun sunnuntai-illaksi, mutta
totesimme sen onnistuvan, vaikka mies oli ankkuriosuudellakin. Automme päätti
sanoa sopimustaan irti perjantaina ja hankimme yhteiskyydin. Bueno! -sehän on
vain kannatettavaa!
Juoksen lähtöalueelle
ja ehdin hyvin. Kuraa on jo niin, ettei sitä kannata kierrellä. Lähtönumerona
1235 tarkoittaa jo vähän hitaampia rivejä. Edellisen avauskokemuksen
perusteella alkuviitoitus kannattaa juosta minkä lyhyistä kintuista lähtee,
jottei metsässä jää hitaisiin letkoihin. Pingon siis menemään. Löydän
reunaviitoituksen vierestä 20cm ”vapaan kaistaleen”, joka on minulle tarpeeksi
ohittamiseen. Ennen lähtökolmiota massa pysähtyy täysin, mutta onneksi minulla
on kaistaleeni. Onnittelen itseäni, kun pääsemme varsinaiseen metsään, sillä
tiheä vihreä alue on raivostuttavan hidasta. Suunnistuksesta ei voi puhua, kun
olen sen verran karttaa vilkaissut, että tiedän suunnan. Äly oli jätetty viisaammille,
totean suorituksen jälkeen. Ensimmäisen rastin jälkeen aloitan suunnistamisen,
mutta hyödynnän letkoja. Vauhti on pääosin niin hyvää, että kovempaa en
pystyisi menemään. Osuuden loppupuolella alkaa jotkut letkat olla hiukan
hitaita, mutta itsellä ei ole enää puhtia ohituksiin. Rastit löytyvät hyvin
muutamaa koukkua lukuun ottamatta. Pari kertaa itselleni tyypilliseen tapaan kaivan
käsilläni sammalta eli lennän rähmälleni. Voin olla tyytyväinen suoritukseeni,
kun tulen vartin ennen odottamaani aikaa maaliin. Ja siitäkin, että seuraavan
osuuden juoksija on jo odottamassa.
![]() |
Mari-Hiutale
|
Siirryn saunomaan.
Kysyn saunahenkilökunnalta, onko sauna varmasti lämmin. ”Lämmin on.” Kohta
istun muutaman naisen kanssa yhden kiukaan saunassa, josta löylyä ei riitä
lämmittämään saunatelttaa, tuuli vinkuu sisään ja katosta tippuu kylmiä
höyrypisaroita. Seisoen saattaa ylävartalo tarjeta. Onneksi on hyvä mieli ja
tilanne on lähinnä koominen. Onneksi suihkusta tulee lämmintä vettä.
![]() |
Suvi saunanraikkaana
|
Lähdön hetkillä, kun seurueemme
lähestyy peltoparkkipaikkaa, kuskimme vihjaa, että siellä on jotkut saattanut
joutua odottelemaan traktorihinausta tunteja. Tulemme tilanteeseen, jossa
jokainen auto joudutaan hinaamaan vellistä pois. Meidän automme on blokannut erään jo pari tuntia odottaneen brittiryhmän
pakettiauton, joten sen asian varjolla houkuttelemme traktorin parissa
kymmenessä minuutissa meitä hinaamaan. Tukimme muun tieliikenteen ennen kuin
traktori jatkaa matkaa. Kuski pyytää suorituksesta 20€. Hetkellinen ihmettely
ei estä meitä maksamasta, sillä tiedämme olleemme onnekkaita, kun pääsimme
niinkin nopeasti pellolta pois. Myöhemmin kuulemme, ettei muut ole palveluista
maksaneet.
Pysähdykset täytyy
pitää lyhyinä, sillä muuten lapsemme hoitaja ei ehdi bussiin. Tulemme kuitenkin
kahden auton vakavaan auto-onnettomuustilanteeseen Mikkelin pohjoispuolella ja
jäämme siihen auttamaan ennen kuin pelastushenkilöstö
saapuu. Tuntuu, että onnettomuuksia pariin päivään on ollut ja kuulunut tarpeeksi,
kun pikkuveljeni sattui ensimmäisten joukossa Jukolan polulla sattuneeseen
puunkaatumisonnettomuustilanteeseen.
Kello rientää ja
odotettavissa on välitön hoitajan bussille vienti kotiin tultua. Yhtäkkiä 13
kilometriä ennen kotia eturenkaasta alkaa kuulua onttoa huminaa. Tsadam: kumi
on puhki! Teen välittömän päätöksen jatkaa matkaani liftaamalla. Kurasaappaissa
ja retkivarusteissa saan ensimmäiseltä autolta kyydin. Mikä tuuri! Oman automme
korjauksen ajaksi saadulla vuokra-autolla heitän lastenhoitajan välittömästi
linja-autoasemalle. Hyvin ehtii, kun kymmenen minuuttia jää vielä
aikamarginaalia. Huokaisen ja rauhoitan itseäni. Jotenkin on ollut vauhdikkaan
tuntuinen vuorokausi.
Ai niin: Se oli suunnistusreissu. Iloitsin taas
joukkuetekemisestämme ja naisenergiasta kurakelissä. Ehdin minä iloita Kooveen
voitostakin! Tiedän, kuinka paljon se merkitsi muun muassa Janille.
Suunnistushan on se pääasia Jukolassa – vai oliko se sittenkin se tapahtuma?
![]() |
Suvi S., Aino ja Elina -hiutaleet
|
Tarinoi: Suvi S.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti